03 januari 2009

(John Irving + David Lynch) + valpbok - (Cartarescu + Lovecraft) = lördag förmiddag

Brasan låter så som den gör när jag lyckats tända den ordentligt: det smäller i träet och ljudet är så ursprungligt på något sätt. Igår träffade jag torpets nya ägare för första gången, jag var inte med på kontraktsskrivningen men igår kom de hit för besiktningen. Jag avundas dem. Tänk att få flytt in här, jag hoppas de vet exakt hur bra det här torpet är. Men jag längtar till gården! Jag drömmer om gården, om valpen, om bokcafét, om livet på nätterna.

Har legat vaken halva natten och läst i valpboken, den var klok. Jag är gammal hästtjej och har haft hand om djur alltid: mitt självförtroende är stort.

Idag ska jag börja läsa en bok om en kvinnlig geek. Dvs en person som biter av huvudet på levande kycklingar på scen. Hm. Hennes projekt efter geekperioden var att, när hon var gravid, dricka så mycket gift och ta så mycket droger som det bara går för att få barn som är så fantastiska som möjliga. För att visa upp dem, naturligtvis. Som en kombination mellan John Irving och David Lynch står det på omslaget. Spännande.

Jag är splittrad och inget (annat än Lost och valpboken) kan hålla mitt intresse länge nog, varför böckerna av Mircea Cartarescu och H.P Lovecraft som jag påbörjat, är helt fel. De är för snåriga och vindlande för att hålla min hjärna fast. Men sen så. När jag är mitt vanliga jag. Då!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Låter ju häftig! Vad heter boken i fråga?

Jessica sa...

Den heter Geek Love och är skriven av Katherine Dunn. Ett par hundra sidor in håller den i alla fall. I´ll be back!

Anonym sa...

Åh, jag tänkte att det måste vara "Geek Love" på beskrivningen! Den har legat på min önskelista i åratal nu. Måste, måste ta till någon slags handling snarast.

Jessica sa...

Helena, får jag föreslå att du tar den EFTER bebisarna kommit? (Fast känner jag dig rätt blir du väl bara ännu mera nyfiken nu ;-))

Anonym sa...

Jag litar på ditt omdöme och väntar. :) Är lättuppskrämd och hispig så det räcker redan, iaf när det gäller läskiga skildringar av graviditeter och fosterskador. (Det räcker med att tillbringa fem minuter på valfritt gravidforum för att ligga sömnlös, så fiktion? Nej tack.) Fast vanlig hederlig sleazeskräck går lika bra som vanligt, hehe.