14 januari 2009

Geek Love

Jodå, det går visst det att läsa böcker med valp. När hon inte vill busa (sno strumpor är en favorit) eller vi är ute i skogen och ränner så sover hon. Som alla andra barn med andra ord! Och då kan man passa på att läsa. Kanske är hon till och med mer läsfrämjande än om det bara är jag här, för så fort jag rör på mig till ett annat rum så följer hon efter. Och eftersom hon inte ska störas när hon sover så får jag snällt sitta still.

Geek Love av Katherine Dunn jämfördes med John Irving och David Lynch på innerfliken. Det skulle jag vilja dementera, jag fick kanske kanske lite John Irving-vibbar om jag ansträngde mig, men David Lynch? För att det var en dvärg med då, eller? Nej, inget att hans drömlika scener hittade jag i boken. Som vardande stort DL-fan fanns således risken att bli besviken, ety det var med största sannolikhet på grund av liknelserna jag plockade upp boken från början. Men oj vad jag inte blev besviken ändå!

Detta är berättelsen om om en familj på en kringresande cirkus. om Chrystal Lill och hennes man Al, och om deras barn. Deras speciella barn. När cirkusen gick dåligt bestämde de sig för att experimentera: lytt och halt och groteskt fet kan alla bli men ett riktigt freak slår allt. Svans, simhud och tre ögon, DET är vad folk vill se. Berättarjaget är ett av deras barn, ett av deras mindre lyckade experiment: den puckelryggiga albinodvärgen Olympia. Mindre lyckade för att hennes speciella utseende är så mycket mindre speciellt - vad gjorde de fel? Varför blev det inte mer än så? Således får Olympia, Miss Oly, inte någon egen show utan hennes liv går ut på att serva sin bror, den fantastiska Aqua Boy, Arty. Arty föds utan armar och ben men med fenor i dess ställe. Och dessutom med ett ego och en karisma utan dess like. Han manipulerar och domderar. Och Oly, och också Iphy, ena delen av det siamesiska tvillingparet, när en förälskelse till Arty. En förälskelse som blir farlig.

En dag när Arty har sin show, med inslaget "fråga Aqua Boy" inser han att det människor vill är att bli som honom. Detta är startskottet för den sekt som sedan följer carnivalen i hälarna. Ty Geek Love vänder på begreppen: att vilja vara en "norm", alltså någon utan speciella gåvor, är föraktfullt. Vad har de att erbjuda? Vem vill vara som alla andra? Varför sikta på att vara smal och vacker när man kan vara unik!

Skildringarna av cirkusen sker i tillbakablickar (fast utgör lejonparten av boken) och vi får också följa Oly i vuxen ålder, efter katastrofen. Och där sker också förvandlingar, från det åtråvärda, det sexuella, till det intellektuella.

Geek Love är en historia om kärlek. Geek Love är en historia om innanförskap (till skillnad från utanförskap), en historia om familjeband, galenskap och att göra det omöjliga. En fin historia. Sorglig och vacker. En språk- och stämningbok med en plot som intresserar. Att läsa mer av Katherine Dunn är ett måste.

Geek förresten, är inte bara någon som är nördig eller biter huvudet av kycklingar. Det kan även vara någon som biter huvudet av ormar eller insekter. Wikipedia har mycket intressant i ämnet - läs där till dess du fått Geek Love i din hand!

Inga kommentarer: