31 juli 2008

Packa pappas kappsäck?

I flera månader har bokbloggarna klagat över det gigantiska problemet "vilka böcker ska jag välja när jag åker på solsemester/till landet/till stranden". Jag har nickat igenkännande och varit ganska tacksam över att denna sommaren bara inbegriper kortare utflykter, på max några dagar.

Men, mina barn, nu ska ni få höra: Vi ska renovera. Om några veckor kommer en snickare och en målare hit. Det betyder att alla böcker (och andra mindre viktiga tingestar som, oh allt annat i huset) måste packas i lådor. När jag som bäst lade ännu en bok på högen (som i den gigantiska högen med böcker som ABSOLUT inte får packas ner för då kommer jag GÅ UNDER) sa A:

- Tänk på att det tar ett tag innan vi kan packa upp dem också.

Nu räknar jag (kanske i överkant) med att inte se mina raringar på två månader. Hur är det ens möjligt att välja? Det där lilla problemet att vi inte har någonstans att bo under den vecka de målar golven känns som ett litet problem i sammanhanget. Två månader: vet ni hur lång tid det är? vet ni hur många valmöjligheter jag måste ha? vet ni hur många humörsvängningar och likaledes genresvängningar det kan hinnas med på två månader? Massor. Suck.

En fördel med detta (förutom den uppenbara, nyrenoverat hem) är att bokhyllan gås igenom ner till minsta titel. Det går ju inte bara att lägga böckerna i kartonger, utan jag måste naturligtvis kolla varje bok. Spontanshoppare som jag är, med den lilla ovanan att köpa många fler än jag läser (fast alltid med ambitionen att läsa precis varenda bok, något annat vore knasigt) så har jag en hel del spännande alster i hyllan. Och sorteringen gör säkert att fler av dem jag kanske inte skulle valt annars (eftersom det senast köpta alltid är det mest intressanta - tills en ny batch kommer innanför dörren) hamnar i högen. Jo, en genomgång är nog bra. Men huvva, vad gör jag om jag drabbas av omläsningscravings? Eller bara måste läsa Moby Dick, eller någon av dem som hamnat i lådor. Jag gissar jag får ge mig till tåls. Den som väntar på något gott, inte sant. Och kära återseenden lär det bli. Jodå.

6 kommentarer:

johanna sa...

mitt tips är att gå till biblioteket när du får cravings under tiden som älsklingarna bor i lådor...

Jessica sa...

Jupp, jag är ju en dokumenterat dålig biblioteksbesökare. Senast jag var på bibblan var när de hade utförsäljning. Gillar ju principen med bibblor, massor, men just böcker... gillar jag ju att äga. Kanske ska jag ta tillfället i akt och skaffa mig ett lånekort...

Bokbabbel sa...

Hmm, kan onekligen bli knepigt det där!

Jag vill dock genast passa på att klargöra att jag inte klagat över mina bryderier vad jag ska läsa på semestern, jag tycker det är en väldigt trevlig syssla att klura ut vilka böcker som ska åka med i kappsäcken! :)

Jessica sa...

"Klaga" är kanske fel ord - det ÄR ju en trevlig sysselsättning att packa inför resor.

Anonym sa...

Nu känner du ju Boktoka med ett helt bibliotek så det är bara att dra till Hagsätra. Funkar utmärkt varje gång och urvalet av böcker är särdeles gott och ofta mycket nytt.

Men jag vill veta mer om renoveringen? Det verkar stort? Vad är det som ska ske?

Jessica sa...

Eftersom min läslust tycks dö i takt med att byggdammet yr så lider jag ännu ingen nöd. Alls. Och på måndag ska renoveringen vara klar. Är det sagt. En snickare och en målare (och en elektriker och en rörmokare) transformerar undervåning och kök till en ljus, modern, dröm. Hus på landet - och speciellt torp - som man bor i året runt, får under inga omständigheter se ut som sommarstugor, nämligen. Så det är högblankt som gäller. Men än så länge är det mest slipdamm och täckpapper som syns.