12 juli 2007

Hjälp mig välja!

Jag står inför ett delikat "problem". Ja så delikat att problem inte ens är det rätta ordet. Jag har för många böcker att välja på. Har den senaste veckan börjat på Leif GW Perssons Grisfesten (men den tröttnade jag på, vet inte om jag kommer läsa. Har lånat alla sex i serien, men kanske lämnar oläst. Förkortningar i romantext, varför varför? Så klart lite roligt med insprängd utredningstext, nörden i mig jublar, men det är inte nog.). Så tog jag upp Lolita och började läsa, av någon outgrundlig anledning läste jag inte klart den när jag påbörjade den senast. Men nu verkar det som jag förlagt den någonstans, så den kan jag inte heller fortsätta på för sekunden. Påbörjade ju Jaktsäsong av Mats Strandberg, det skrev jag om häromdagen, men hann inte så långt innan en buffycraving av sällan skådat slag satte in. Dessutom, nja, uuu, inte riktigt min kopp te. Inte för sekunden i alla fall. Nog inte min grej, chick litt (varför den nu kallas det, förresten. Så långt in som jag hann verkade den mest handla om killar, låt vara bögar, men det borde väl sannerligen inte spela roll, elle? Är det för att läsekretsen förväntas vara kvinnor? Eller vad definierar den genren? Låt mig veta!). Igår fick jag hem Den som vässar vargars tänder av Carina Rydberg, och den verkar ju toppen. Men har redan börjat på Jasper Ffordes Eyre affair som jag inte heller känner helt och hållet för. Så igår kväll plockade jag upp Odjuret av Hellström/Roslund, men öppnade den inte ens. Och inser att i bokhyllan finns åtminstone tre böcker till jag påbörjat: Historikern av Elizabeth Kostova, Jonathan Strange & Mr. Norrell av Susanna Clarke och Den amerikanska flickan av Monika Fagerholm. Bra böcker allihop, men eh, jag vet inte vilken jag vill läsa. Och vilken dag som helst kommer ännu ett stort AdLibris-paket med posten. Jag lider inte av informationsstress, jag lider av lässtress. Det är ju galet.

Om jag bara hittade min Lolita, det är ju den jag vill ha. Men var kan hon vara? Antagligen är det bara att lägga böckerna på nattygsbordet och börja med den översta. Förutom Leif GW då. Honom lämnar jag nog därhän. Jaktsäsong tar nog inte för mycket av min tid, så den ska jag nog läsa klart. Och sedan kanske... Ja, vi får väl se. Ett delikat "problem" utan tvekan.

/J

Inga kommentarer: