03 oktober 2008

Dagens undran

Det som stressar mig kanske allra mest med att läsa så många bokbloggar (mmmm bokbloggar) är att alla verkar läsa i sådan rasande takt. Och i går på bokcirkelmötet (mmmm bokcirkel) fick jag det bekräftat igen: alla läser så jämrans snabbt. Så här i kvartalsrapporttider blir det ännu tydligare. Folk som läst 50 böcker detta kvartalet gör mig stressad till ingen nytta alls. Men det är alltså bara lite lägre än jag läser på ett år. Och då läser jag ändå betydligt mer än de flesta andra jag känner.

Bokflodsstressen är ju inte så angenäm alltså. Lässtress! Vill inte ha. Men vill hinna med. Uh.

5 kommentarer:

Hermia Says sa...

Mm, kan inte annat än instämma. Och bokfloden har definitivt oangenäma drag. Och om det ändå "bara" vore de nya böckerna - men det finns ju så många äldre bokskatter jag vill ta del av.. Försöker intala mig att det finns sååå mycket fint att se fram emot, att det är fantastiskt med sååå mycket kvar att upptäcka. Det går så där.

Jessica sa...

Hahaha, eller hur!

Och jaaaa, den äldre bokskatten stressar mig nästan mer för my god så många ännu mera måsten det finns. Alltså, klassiker, jag har knappt läst någon. När? När? När ska jag ha tid?

Lyrans Noblesser sa...

Jag ligger också efter... Och dessutom kan jag inte låta bli att läsa om hela tiden. En del klassiker har jag ju läst, men det var dryga 20 år sedan. Och allt nytt gör mig förvirrad. Men, nu har jag nog i alla fall lyckats plocka bort böcker jag inte behöver läsa. Jag ska satsa på att lösa 4-5 riktigt bra böcker per månad i stället för att stressläsa.

Jessica sa...

Lyran: låter som en bra strategi. Jag önskar att jag läste om, men - igen - känner inte att jag hinner med det...

Anonym sa...

Ojoj, vad jag håller med dig! Jag fattar inte att alla hinner BÅDE läsa OCH blogga om böckerna! Jag försöker tänka att det ju faktiskt inte är någon panik, för att böckerna ju finns kvar -men hur lätt är det jämt? Jag önskar ofta att jag var miljonär och hade råd att sitta hemma och läsa när jag ville...fast då kanske man skulle vara stressad ändå...