03 mars 2006

Insikter, Globen 1 mars

Globen, den första mars 2006. Depeche Mode. Allt bra: Bra scennärvaro, bra musik, bra mix mellan gammalt och nytt, bra show, bra platser, bra, bra, bra. Och ändå. Mitt i det underbara, mitt när jag står där, står trots att vi har sittplats, så minns jag: New Jersey, sommar, 1994. Ett stort fält, samma människor på scenen långt där framme. Jag svettas och skriker, knuffas fram och tillbaka i det uppspelta, böljande havet av människor. Fötterna är inlindade i toalettpapper och silvertejp - jag har fortfarande ett ärr på vänstra foten efter skoskavet som mina första DocMartens gav mig den kvällen. Lycka, det var lycka.

Denna gången, jag har inget att klaga på. Absolut inget, förutom att det slår mig. Mitt i musiken, mitt i Enjoy the silence. Att jag är tolv år äldre. Tolv år äldre än ung. Kanske var det på den där sommarängen som jag var ung senast? För sista gången. Jag har aldrig varit äldre än just i detta ögonblick. Just nu är jag äldre än vad jag var när det slog mig att jag blivit äldre.

Jag har inget att klaga på. Men insikten som kom, mitt i den låt som jag förmodligen uppskattade mest för 12 år sedan, fick det att kännas - ledsamt.

Dagen efter tog jag på mig randiga strumpor att sticka ner i pumpsen. Nitbälte i kostymbyxorna. Jag var äldre än någonsin förut, men förmodligen coolare också.

Inte helt oangenämt.

/J

Inga kommentarer: