12 mars 2006

A Satisfied Mind

Vackra saker kommer sällan enkelt och naturligt. Ibland kan det vara svårt att veta vad som är vackert. Är det lika vackert på utsidan om man vet att insidan är hemsk? På mitt handfat står den fulaste pumpflaskan för tvål som någonsin skapats. Den är bara funktion, utan någon tanke bakom, jag lovar. Men jag vet ju samtidigt att någon skapat flaskan. Och vis av att innehållet är krämigt, väldoftande, miljövänligt och inte testat på djur så får den stå där i alla fall. Men ful är den. Kanske ska jag köpa en vacker flaska, kanske i rökfärgat glas, och hälla över tvålen i. Det hade gjort mig gladare, även om innehållet varit detsamma. Ibland förleds man att tro att något är bra bara för att förpackningen är ljuvlig. Jag förleds ibland att köpa böcker bara för att jag gillar omslaget. Trots att jag vet att den som skapat innehållet säkert har mycket lite med omslaget att göra. Samma metod använder jag när jag köper vin. En snygg etikett, ett uttryck som tilltalar. Mycket mera hågad att betala 228 kronor för ett vin med snygg etikett än för ett vin som ser ut som vilken flaska som helst.

Snö är en sådan bedräglig sak. Jag älskar vintern. Nej, fel. Jag älskar idén med vinter: Rosiga kinder, varm choklad, fluffigt snöskum, iskristaller som glittrar och en frisk andedräkt som syns. Men i själva verket är snön slaskig eller hård, mina fingrar är nariga och kalla. Alla kläder gör att man förvandlas till en svettig michelingubbe (när man inte fryser). Och trots det - utanför mitt fönster glittrar gräddig snö och vill att jag går ut. Den är mjuk, varm och inbjudande.

DN lyckades lura mig länge. Men jag har äntligen öppnat ögonen. Sedan de gjorde om tidnigen i kvällstidningsformat har även innehållet förändrats. Vad är det som gör att de inte tror att stora tankar får plats i tabloider? Märk väl att några av de största tankarna nu finns på print i pocketböcker. För att säga emot mig själv: döm inte hunden efter håren, eller a book by it´s covers. Ja, jag var lurad länge. Men nu har jag nappat på ett erbjudande från Svenska Dagbladet. Jag känner mig otrogen. Under några helger ska jag vänsterprassla, jag ska bolla båda tidningarna. Få se vem som vinner. Båda är ju i tabloid; med andra ord är det innehållet som får styra.

/J

Inga kommentarer: