28 mars 2006

En dröm om sommaren

Hemnet är min nya drog. Fantastiskt hur kul det kan vara att titta på hus. Som är till salu. På österlen. Och så plötsligt finns det där: det perfekta, det jag vill bo i. På österlen. Visning på lördag, bilen är bokad. Vad det innebär har jag ingen aning om men jag blir alldeles kall om fingrarna och varm i magen när jag tänker på det. Att på lördag - då går jag in i det som kanske är min framtid. Eller inte, kanske blir det bara en långväga biltur?

Hur som helst så kom jag precis på mig själv med att snegla på högen med gamla heminredningstidningar. Dem har jag inte bläddrat i sedan byggdammet städades bort. Men så plötsligt. Jag fantiserar. Fantiserar om jordgubbstårtor och löjtnantshjärtan. Om olivplantor och timjansdoft. Om bara ben och nakna fötter. Om spring på gräsmattor i soliga trädgårdar. Om sommaren. Och inser att det kanske lika mycket är den nya årstiden som den nya framtiden jag längtar efter. Så kanske blir det bara en lång åktur på lördag, en pic nic i ett landskap som har löfte om vår. Vem vet?

/J

Inga kommentarer: