13 maj 2008


"För sakens skull", "det är en principsak" och "rätt ska vara rätt" är tre av mina värsta. Brrr. No-no.

Men så: Vår dn-prenumeration höll på att gå ut, då ringde det en trevlig ung man och undrade om jag ville fortsätta prenumerera, till halva priset. Naturligtvis. När så fakuran för den nya perioden kom hade de inte alls dragit bort halva kostnaden, min man ringde och undrade varför.
- Ni har redan fått en sådan rabatt en gång, blev svaret. Då kan ni inte få det igen.
- Men ni lovade, sa min man.

Hårdnackat vägrade de oss tidningen (ja, om vi inte betalade vad de tyckte naturligtvis).

- Nu har vi ingen tidning, sa min man när han lagt på. Rätt ska vara rätt, det är en principsak.
- Men, men, men?
- De ringer nog snart och erbjuder oss den för halva priset.
- Tror du?

Så kom den bistra dag när tidningen inte fanns i lådan på morgonen. Det var en lördag dessutom, vilket gjorde saknaden och tomrummet i det närmaste gigantiskt. Den fluffiga sojalatten och den smarriga tartexmackan i sängen förlorade lite mening och innehåll. Den färskpressade josen smakade unket. Att det var helg föreföll bortkastat.

Tre helger har vi varit utan tidning. Veckorna klarar vi med nöd och näppe (alla tidningar på jobbet), men helgerna! Det är öken. Det känns som att rätt inte är rätt utan helfel. Jag kände mig inte som en vinnare.

Så nyss. Då ringde de. Och erbjöd tidningen för halva priset. Hurra! Och rätt är, tydligen, rätt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att höra. Jag väntar också... Sist de ringde svarade jag: "jag är intresserad men berusad och vill inte ta ställning just nu. Kan ni ringa tillbaka imorgon efter att jag pratat med min man?" De vägrade: "this is a one-time offer only." Bah! As if!

Men vi har iaf SvD så länge ;)

Jessica sa...

Hahaha, det är så man ska göra med telefonförsäljare alltså?

Country Girl sa...

Trägen viner alltså? Smart av mannen att envisas så där.
Annars kan man ju alltid ta till en helgprenumeration?

Jag fasar för att vara utan morgontidning, speciellt på helgen, när jag snart flyttar ut på vischan. Den kommer ju inte förrän med posten där. Alltså inte alls på helgerna. Då blir det till att köra till närmaste kiosk/affär (en mil bort...) och handla DN/Svd. (En av de få nackdelar det finns med att bo på landet)

Jessica sa...

Åh, så mycket på landet att de inte har helgutdelning alltså? Vi får DN på helgen (i normalfallet!) men inte tex Stockholms Fria som har lördagsutgivning. Den kommer på måndagen.