15 april 2009

Småputtrig nattsvart sommarberättelse

Alice Hoffmans I ett annat ljus är fortfarande så väldigt mysig. Ja mysig, något annat ord går inte att använda. Det är varmt och puttrigt och det beskrivs ingående hur brandgula liljor växer i vägrenen och hur sockerärtorna slokar i värmen, samtidigt som det sjuder i den lilla staden Monroe. Urmysigt! Jag längtar nästan ihjäl mig till juli, speciellt en dag som den här när vinden viner över Söderslätt och jag bara vill veta vad trädgården kommer servera. Det ser ju så lovande ut, trädgården är ju så mysig. Men idag vill man sitta i växthuset och läsa och lyssna på vinden, inte ligga i gräset och därför är en bok som låter en ligga i gräset optimalt. See you later!

2 kommentarer:

Helena sa...

Åh, jag har inte hunnit läsa några bloggar på ett par veckor, men du har alltså upptäckt Alice Hoffman under min bortavaro? Vad glad jag blir! :) Och vilken fin beskrivning av Hoffmans tilltal! Precis så!

Du måste läsa Turtle Moon (Majmåne) och Practical Magic (Flickorna Owens, och bli inte avskräckt av den kackiga filmen med Nicole Kidman och Sandra Bullock!) också! Till att börja med.

Jessica sa...

Jasså du, du hänger inte på internet dagarna i ända, menar du? ;-)

Jag ska genast ge mig an dem du rekommenderar* - jag gillade verkligen I ett annat ljus. Det riktigt doftade äppelpaj mellan sidorna, och jag tyckte hon klarade alla blombeskrivningar med bravur. Man vet exakt hur varenda rabatt i Monroe ser ut, och det kan vara tröttsamt, men inte här.

*Tänk: jag är alltså sugen på mer Alice Hoffman och mer Mare Kandre SAMTIDIGT. Det torde vara det största läsgnisslet hittills. Kan de ens samsas på samma hylla?