29 juni 2009

Bokskatt i Småland

En hel månad mellan inläggen, så kan vi ju inte ha det. Antingen är man bloggare eller också inte, eller hur?

Sen vi sågs sist har jag hittat en skatt i Småland. Javisst, ser ni.

Så här var det: Min mor och jag var och körde på Öland. När vi kom till en avtagsväg sa min mamma att vi bara var några kilometer från den stuga där några av hennes kompisar hade ett litet get together. Vi bestämde oss för att köra dit och våldgästa. Och se, det var denna sommarens bästa beslut, för en av kompisarna skulle minsann flytta och när hon fick höra att det fanns ett skånskt bokcafé under uppbyggnad så sa hon att jag kunde komma och hämta böcker om jag ville.

OM jag ville!
Sagt och gjort - redan nästa morgon åkte jag och min syster iväg. Jag tänkte att jag kanske skulle få fem böcker. Kanske en kasse, om jag hade tur. Mammas kompis man möter oss i dörren och dirigerar mig fram till tre välfyllda Billys.

Jag säger det igen: Tre välfyllda Billys.

För mig bara att ta vad jag ville, förutom en av hyllplanen. Moberg, Lagerlöf, Strindberg, ryssar, två gigantiska uråldriga biblar. En del modernt. Pocketar, inbundet, nytt och gammalt.

En historia om läsning av Alberto Manguel ligger framför mig. Sov du så diskar jag av Slas gav jag till syrran som tack för hjälpen.

Nu återstår bara ett problem. Hur i hela världen ska jag kunna skiljas från de här dyrgriparna? Jag menar: Sonja Åkesson! Stig Dagerman! Ett hastigt beslut fattades att allt som inte är skönlitteratur eller biografer åker ut ur biblioteket för att göra plats åt nykomlingarna så länge.

Eventuellt kommer jag bli världens sämsta bokcaféinnehavare för jag bara kan ju inte göra mig av med böcker. Hujedamig.

När de fått sin plats i hyllan ska jag fotografera biblioteket, för om jag inte minns fel har jag lovat men inte levererat. Biblioteket som numer dessutom bebos av en byst av Dante! En byst som funnits i min mammas familj sedan... kanske alltid. Och som min moster haft men nu gav mig på min 35-årsdag som inföll på självaste midsommarafton. Javisst ser ni. Det artar sig till att bli en litterär sommar!

1 kommentar:

Amoroso sa...

Oj jag får visst gåshud av ditt inlägg. Känner energin stiga i kroppen! Vilken tur du har. Hur många gånger händer något sånt här?